No Man’s Sky jest grą eksploracyjną o kosmicznym charakterze, zawierającą także elementy akcji. Istota gry została osadzona w przyszłości, gdzie podróże pomiędzy planetami stały się już codziennością. Gracze mają możliwość wcielić się w rolę gostka, który za zadanie ma odkrywanie wszechświata. Cała rozgrywka polega bowiem na eksplorowaniu planet, poznawaniu nowych gatunków roślin i zwierząt oraz nowych ras. Gracz ma możliwość wydobywania surowców, które wykorzystać może później na ulepszenie ekwipunku.
Za produkcję No Man’s Sky odpowiada studio Hello Games, znane głównie z produkcji gier zręcznościowych Joe Danger. Gra nie wyznacza użytkownikom większych celów, jednak pośrednim zadaniem jest dotarcie do centrum wszechświata.
Data premiery i cena – Xbox One, Play Station 4 i PC
No Man’s Sky powstało z myślą o obecnej generacji sprzętowej. Premiera na PS4 odbyła się 10 sierpnia, a na PC 12 sierpnia. To, kiedy i czy gra w ogóle trafi do użytkowników XOne jest nadal niewiadomą.
W przypadku komputerów osobistych (PC), gra dostępna jest jak na razie wyłącznie w wersji cyfrowej, a cena na platformie Steam wynosi 59,99 euro (około 265 zł). Gracze posiadający PS4 mogą nabyć grę w wersji pudełkowej zwykłej w cenie 259,99 zł lub w Edycji Limitowanej w cenie 319,99 zł. Edycja limitowana zawiera:
- komiks,
- steelbook,
- bonusy na start,
- książkę z grafikami koncepcyjnymi,
- dynamiczny motyw Play Station 4.
Rozgrywka i fabuła
Akcja No Man’s Sky rozgrywa się w odległej przyszłości i polega głównie na poznawaniu i eksploracji planet. Gra nie oferuje nam konkretnej fabuły, nie wyznacza też celów. Jest grą sandboksową, dlatego też użytkownik sam decyduje w którą stronę chce się udać.
Twórcy zasugerowali jedynie, że podczas gry warto kierować się w stronę centrum wszechświata. Dla wszystkich osób, które zdołają tam dotrzeć, producenci przygotowali miłą niespodziankę. Produkcja nie posiada także klasycznego zakończenia.
Cała kosmiczna podróż zajmie nam od 40 do 100 godzin, w zależności od tego jak dokładnie będziemy przeszukiwali planety. Im bliżej centrum, tym więcej niebezpieczeństw będzie czyhało na naszego bohatera. Akcja toczy się z perspektywy osoby pierwszej.
Główny trzon rozgrywki możemy podzielić na dwa elementy: eksplorację planet pieszo i za pomocą statku kosmicznego.
W grze dostępny jest system tworzenia przedmiotów:
- materiały potrzebne do tworzenia ekwipunku znajdziemy na asteroidach i planetach,
- surowce pozyskamy także od sprzedawców i ze skrzyń,
- stworzone przez nas moduły mogą zmieniać charakter broni i kombinezonu,
- schematy poznamy dzięki zgłębianiu technologii innych ras.
Bardzo ważnym elementem rozgrywki jest kombinezon – posiada on jednak określoną liczbę miejsc na modyfikacje. Pośród dostępnych ulepszeń, mówi się o możliwości pływania, plecaku odrzutowym ułatwiającym eksplorację czy o zwiększonej odporności na niskie i wysokie temperatury.
Statek kosmiczny jest naszym głównym środkiem transportu:
- można posiadać tylko jeden statek,
- istnieje możliwość zakupu bądź też kradzieży nowych statków,
- podróże międzyplanetarne zużywają paliwo,
- ładownia ma określoną pojemność,
- hipernapęd ułatwia i przyspiesza podróżowanie.
Rozgrywka nie mogłaby obejść się także bez walki. Możliwe jest strzelanie z działek umieszczonych na statku, bądź też z broni ręcznej. Gracz ma możliwość napadania na budynki obcych cywilizacji i na konwoje handlowe. W No Man’s Sky, podobnie jak w GTA, im więcej wyrządzimy szkód, tym bardziej będziemy ścigani. Do walki z naszą przestępczością staną mechy, drony i myśliwce. Istnieją także pokojowe zajęcia – np. handel z NPC-ami, kupowanie towarów taniej a sprzedawanie drożej. Kredyty będziemy mogli zdobywać również dzięki sprzedawaniu nadwyżki zdobytych surowców.
Świat No Man’s Sky
W świecie gry znajdują się miliardy planet, które możemy odwiedzać. Osiągnięcie takiej liczby planet było możliwe dzięki technologii proceduralnego generowania obiektów, która dotyczy fauny i flory, składu atmosfery i warunków klimatycznych, wyglądu powierzchni planet, broni, statków kosmicznych czy ścieżki dźwiękowej. Generowanie świata odbywa się bowiem w locie, a cała struktura danej planety załadowana będzie dopiero po wylądowaniu na jej powierzchni.
Raz wygenerowana planeta dostępna będzie w takiej samej postaci dla wszystkich graczy. Istnieje także możliwość nadawania własnej nazwy planecie, którą podbijemy jako pierwsi. Tak samo jest w przypadku nowych gatunków roślin i zwierząt.
Wszystkie nasze osiągnięcia zostają zapisane w specjalnej encyklopedii. Znajdziemy informacje o wszystkich odkrytych planetach, rasach, zwierzętach i roślinach.
Wszystkie dostępne planety zawierają kilka bardzo istotnych elementów. Są nimi:
- artefakty starożytnych cywilizacji,
- surowce potrzebne do ulepszania ekwipunku,
- siedziby obcych cywilizacji, z którym możemy nawiązać kontakt,
- portale przenoszące nas w inne miejsca.
Na potrzeby gry opracowana została nowa tablica pierwiastków. Znajdziemy w niej pierwiastki znane człowiekowi jak i te, które zostały najzwyczajniej w świecie wymyślone przez twórców. Podróżowanie w No Man’s Sky nie jest w żaden sposób ograniczone – wszystkie miejsca, które widzimy możemy odwiedzić. Ciekawym jest, ze podczas rozgrywki nie spotkamy się z ekranami ładowania. Gracze mają możliwość własnoręcznego wchodzenia w atmosferę planet i lądowania.
Tryb multi i kooperacja?
Twórcy No Man’s Sky odrzucają etykietę MMO. Mimo, że gra oferuje nam tryb sieciowy, to spotkanie innego gracza w przestrzeni kosmicznej jest bardzo trudne. W grze brakuje wspólnej eksploracji kosmosu, o której pisaliśmy w tym artykule.
Gracze nie są także w żaden sposób oznaczani. Ich statki kosmiczne nie różnią się niczym od tych, które kontrolowane są przez sztuczną inteligencję. Deweloperzy zrezygnowali także z czatu, a jedyną formą komunikacji w grze są wiadomości pozostawiane innym przy specjalnych monumentach.