Wyobraź sobie nowy model samochodu, w którym zostały zamienione pedał hamulca i sprzęgła, fotele nie mają żadnej regulacji a sterowanie radiem odbywa się z poziomu bagażnika. Absurd, prawda? Nikt nie kupiłby takiego auta, choćby było najpiękniejsze na świecie. Powód jest prosty. Codzienne użytkowanie tego dziwoląga byłoby uciążliwe, a wręcz niebezpieczne.
Bardzo podobnie jest w świecie stron internetowych. Grafika nigdy nie może przysłonić funkcjonalności, bo to od niej zależy, czy użytkownik poświęci więcej niż kilka sekund na zapoznanie się z treścią oferty. To już zadanie dla UX designera, którego powinna zatrudniać każda poważna agencja reklamowa.
Jeśli wiesz, czego chcą użytkownicy, to zawsze wygrasz
Zgodnie z tą zasadą już na początku lat 90. w największych firmach IT na świecie zaczęto tworzyć stanowiska UX designerów. Pionierem było oczywiście Apple, które zatrudniło w swoich strukturach profesora psychologii poznawczej Dona Normana. Ten człowiek do dziś jest legendą w świecie projektowania interfejsów.
Celem UX designera zawsze jest poznanie potrzeb użytkowników danego produktu oraz wyobrażenie sobie emocji, jakie będą im towarzyszyć podczas kontaktu z tym produktem. Pisząc najprościej: ekspert już na etapie projektowania wie, czy użytkownikom z grupy docelowej spodoba się to, co zobaczą. Jeśli nie, to sugeruje wprowadzenie poprawek, dzięki którym produkt stanie się bardziej atrakcyjny.
Zapamiętaj
UX to skrót od „User Experience”, czyli wrażenia lub doświadczenia użytkownika. Chodzi tutaj o ciągłe sprawdzanie, czy projekt wywoła pozytywne skojarzenia w osobie, której zostanie zaprezentowany.
Wróćmy do przykładu z dziwacznym samochodem. Tam UX nie istnieje, ponieważ nikt nigdy nie spotkał się z takimi rozwiązaniami i na pewno nie zostaną one zaakceptowane. Jeśli jednak koncepcja samochodu będzie klasyczna, natomiast skupimy się na poprawieniu wygody kierowcy i pasażerów oraz zaspokojeniu ich potrzeb estetycznych, to mamy szansę stworzyć rynkowy hit.
UX designer to niezbędny członek zespołu webmasterskiego
Tak naprawdę specjalistów od UX spotyka się w każdej branży, ale obecnie kojarzy się ich głównie z projektowaniem stron internetowych oraz aplikacji. Projektanci są zatrudniani przez profesjonalne agencje reklamowe i ich zadaniem jest połączenie wyobrażeń zleceniodawcy z potrzebami jego klientów. Jeśli firma zamawiająca stronę chce, aby na witrynie znalazł się konkretny element (np. prezentacja produktu), to UX designer myśli, jak to przedstawić w sposób możliwie atrakcyjny dla odbiorcy.
Zadaniem UX designera jest zwrócenie uwagi na wszelkie przeszkody, które mogą sprawić, że użytkownik strony szybko ją opuści. Może to być np. wolne ładowanie się witryny, zbyt rozbudowane menu, ukrycie ważnych elementów, nieaktywne linki itd. Bardzo ważne jest również to, aby strona odpowiadała wymaganiom robotów wyszukiwarki, co umożliwi jej skuteczne pozycjonowanie w Google. Dlatego UX designer musi mieć wiedzę z zakresu SEO, więcej na ten temat możesz przeczytać tutaj.
Zapamiętaj
Błędy w UX są główną przyczyną, dla której gotowa strona internetowa jest nieskuteczna, czyli nie przyciąga użytkownik i nie realizuje celu postawionego przez jej właściciela.
Jak pracuje UX designer?
Przede wszystkim jego praca zaczyna się już na etapie rozmów z klientem zlecającym stworzenie strony internetowej. Projektant analizuje jego oczekiwania i informuje, które z nich się sprawdzą, a z których lepiej zrezygnować. Następnie specjalista bierze udział w tworzeniu projektu na każdym jego etapie. Inspiruje grafików i webmasterów, ocenia efekty ich pracy, wytyka błędy, a na końcu intensywnie testuje gotową witrynę.
W zakresie kompetencji UX designera jest dokładne poznanie grupy docelowej, do której jest adresowana strona. Na podstawie zebranych informacji wie, czego oczekują odbiorcy, co może ich zatrzymać na witrynie i zmobilizować do wykonania określonego ruchu – np. zapisania się na newsletter czy wysłania zapytania przez formularz kontaktowy.
UX designerzy to specjaliści o bardzo szerokich umiejętnościach. Na tym stanowisku niekoniecznie musi pracować ekspert od IT czy programowania. Często są to humaniści, którzy doskonale potrafią wyczuć oczekiwania grupy docelowej.
UX designera można porównać do architekta, który przygotowuje szczegółowy projekt budynku z uwzględnieniem wszystkich potrzeb mieszkańców, przy jednoczesnym trzymaniu się narzuconego budżetu. Dopiero taki projekt jest podstawą do wybudowania funkcjonalnego i efektownego domu.
Autor: hands.pl